روغن ها و اهمیت آنها

روغن ها و اهمیت آنها

روغن ها و اهمیت آنها ، بنابر اسناد و مدارک تاریخی، از ما قبل تاریخ به صورت کاملا ابتدایی برای بشر شناخته شده بود. مصرف گوشت و ماهی شاید ساده ترین راه شناخت بشر از این ماده حیاتی بود. وقتی بشر آتش را کشف کرد، توانست چربیها و روغن ها را که از میان بافت های بدن حیوانات خارج می شد ببیند و حتی در مراحل پیشرفته تر آن را ذخیره و نگهداری نماید.

در سال 1923 شخصی به نام ارمن نشان داد که در کشور مصر و در  عصر رامسس سوم، در حدود 1200 سال قبل از میلاد، نوعی نان تهیه و یخت می شده که مخلوطی از آرد و روغن بود. مردمان مناطق مدیترانه و ایران نیز در سال های دور با روغن آشنا بودند و از آن استفاده می کردند.

در قرن 16 حرفه روغن کشی اما با روش های بسیار ابتدایی برای اولین بار توسط کشاورزان اروپایی شکل گرفت. آنها با استفاده از روش ساده پرس، روغن ها را زا دانه های روغنی استخراج کرده و به فروش می رساندند. بعدها این روشه های ساده و ابتدایی جای خود را به پرس های هیدرولیک داد. در اواسط قرن 19 بود که روش استخراج چربی و روغن با حلال مورد استفاده قرار گرفت.

رشد جمعیت و افزایش مصرف از یک سو و صرورت های تغذیه ای از سوی دیگر، باعث شد که صنعت چربی و روغن از قرن نوزدهم به بعد رشد چشمگیری داشته باشد.

اهمیت روغن و چربی در مصرف غذایی

بدن انسان دارای 16% چربی است. در واقع بدن افراد بالغ با درصدی اختلاف تقریبا همین مقدار چربی را دارد. از جمله روغن ها و اهمیت ها در بدن انسان این است که انرژی بخش قابل توجه و مورد نیاز بدن را تامین می کنند. همچنین روغن ها و چربی ها، ویتامین های محلول در خود را یعنی ویتامین های A , D ,E , K را به بدن می رسانند.

از همه مهمتر روغن ها و اهمیت آنها دارای اسیدهای چرب ضروری که بدن قادر به ساخت آن نمی باشد از همین چربی ها و روغن ها تامین می شوند. هر چند اسیدهای چرب لینولئیک ، لینولنیک ، دکوزوپنتانوئیک و دکوزوهگزانوئیک، همگی جزو اسیدهای چرب صروری محسوب می شوند، اما آنچه بدن انسان بخصوص در بخش سلولهای مغز و چشم به آن نیاز دارد، اسیدهای چرب با زنجیر بلند اسید دکوزوپنتانوئیک (DPA) و دکوزوهگزانوئیک (DHA) است.

درست است که اسیدهای چرب لینولئیک و لینولنیک طی مکانیسمی در بدن به DPA و DHA تبدیل می شوند، اما در تحقیقات جدید روشن شده است که تنها 5% این اسیدهای چرب صروری با زنجیر بلند می شوند. لذا در اینجا نقش و اهمیت روغن های دریایی نیز کاملا روشن و مشخص می شود.

اطلاعات تماس

برای تهیه بهترین روغن ها با مجموعه طیور پروران تماس بگیرید.

09120972397 پناهی شاد

LEAVE A REPLY

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *